20 listopada 2015

Bulgur - zdrowie i energia rodem z Bliskiego Wschodu

Kasza bulgur znana jest przez ludy Bliskiego Wchodu od czterech tysiącleci. Jest do dziś, jednym z najbardziej popularnych w tamtym regionie produktów spożywczych i głównym składnikiem wielu dań.

PHOTO: FOTOLIA

Jak powstaje? Kasza bulgur powstaje z najbardziej wartościowej, twardej pszenicy durum, która uprzednio jest gotowana, następnie suszona i gnieciona. Wyróżnia się trzy jej rodzaje: drobnoziarnistą, która najczęściej wykorzystywana jest do zup i sałatek oraz średnio i gruboziarnistą, które serwuje się do dań głównych z dodatkiem mięs, ryb czy warzyw.
Co na tle innych kasz wyróżnia kaszę bulgur? Dlaczego warto wprowadzić ją do swojej diety? Jakie cenne wartości odżywcze posiada w swoim składzie i jaki wpływ mają one na nasze zdrowie?
  • Bulgur posiada niski indeks glikemiczny, przez co nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Niskie IG bulguru zapewnia uczucie sytości, a przez to możliwość regularnego spożywania posiłków. Dzięki niskiemu IG bulgur jest idealnym rozwiązaniem dla diabetyków i osób będących na diecie. Właściwość ta zapobiega także napadom głodu czyli tzw. wilczemu apetytowi;
  • Posiada bardzo dużą ilość błonnika (aż 12 g na 100 g suchej kaszy, a po ugotowaniu 4,5 g na 100g ) przez co doskonale działa na nasz metabolizm, poprawiając jego pracę. Błonnik pomaga zwalczyć problemy trawienne tj. niestrawność czy zaparcia, a także zapewnia uczucie sytości.
  • Ma niewiele kalorii, bo tylko 83 kcal w 100 g ugotowanej kaszy. Niskokaloryczność to kolejny powód, aby sięgały po niego osoby chcące pozbyć się nadmiernych kilogramów;
  • Zawiera spore ilości białka, które reguluje przebieg procesów biologicznych oraz jest odpowiedzialne za budowę naszych kości, tkanek i narządów, a także kontrolę procesów podziałów komórkowych;
  • W swoim składzie niesie także bogate źródło magnezu odpowiedzialnego za prawidłową pracę układu nerwowego. Dzięki niemu możemy zapomnieć o skurczach mięśniowych i zmęczeniu. Zawartość magnezu w 100 g kaszy bulgur to aż 32 mg;
  • Zawiera cenny dla naszego organizmu potas, odpowiedzialny za prawidłową pracę serca i układu krwionośnego, a także fosfor, który dba o nasze zęby i kości oraz zapobiega osteoporozie;
  • Kolejny cenny składnik to sód regulujący napięcie mięśniowe, ciśnienie krwi oraz gospodarkę wodną organizmu;
  • Dzięki wprowadzeniu go do diety możemy zapomnieć o anemii, ponieważ zawiera on żelazo zapobiegające niedokrwistości oraz kwas foliowy, który odpowiedzialny jest także za prawidłowe podziały komórkowe (szczególnie polecany kobietom w ciąży);
  • Bulgur to także moc witamin, szczególnie tych z grupy B odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ale znajdziemy w nim także witaminę A, E oraz K.
Jak widać bulgur niesie wiele cennych i dobroczynnych dla naszego zdrowia właściwości, a więc warto czym prędzej wprowadzić go do swojej diety. A w jaki sposób go przygotować i jak jeść? 

Jedną część bulguru gotuje się w dwóch i pół częściach gorącej, osolonej wody. Kaszę gotujemy do momentu całkowitego wchłonięcia wody i uzyskania przez nią odpowiedniej miękkości. Gotowanie jest dość krótkie, bo trwa około 7 minut. 

Kaszę możemy podawać jako dodatek węglowodanowy do dań głównych, do sałatek, dodawać do farszów, a także gotować go na mleku, zarówno na słono, jak i słodko np. z dodatkiem cynamonu. Możemy także przygotowywać z niego a’la risotto. Przepis na nie znależć mozna pod linkiem:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz