3 października 2015

Suszone jabłka - dlaczego warto je jeść?

Angielskie przysłowie głosi: "jedz jedno jabłko dziennie, a lekarz będzie Ci obcy". Dlaczego? Wszyscy wiemy, jak jedzenie tych soczystych, najpopularniejszych w naszym kraju owoców pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, a jeśli nie to czas najwyższy wprowadzić je do swojej diety. Jabłka niosą w swoim składzie moc cennych wartości odżywczych i witamin, podnoszą odporność organizmu oraz świetnie wpływają na trawienie. 
Jabłka kochamy za smak, od tego kwaskowatego po bardzo słodki. Jemy je na surowo, w postaci słodkich przetworów, dodajemy je do ciast, placków, kompotów, a także zapiekamy z ryżem lub cynamonem. 
Jabłka kochamy od zarania dziejów. Te cudowne owoce jadane były przez arystokratów, królów, ale także przez chłopów i najuboższe warstwy społeczne. Jabłka towarzyszyły żołnierzom na wojnach, aby zapobiegać szkorbutowi. Kochają je przedszkolaki, jak i osoby starsze. Nasze babcie przygotowywały z nich przepyszne dżemy, piekły wyśmienite szarlotki, racuchy oraz gotowały smakowite, lekko kwaskowate kompoty.
A jaki wpływ na nasz organizm mają suszone jabłka i jakie posiadają właściwości?

  • Suszone jabłka zawierają mnóstwo błonnika, który reguluje i wspomaga procesy trawienne. Przekąska w takiej postaci pomoże oczyścić układ trawienny z resztek pokarmowych, zapobiegnie zaparciom oraz złagodzi niestrawność. Oprócz tego jabłka doskonale łagodzą wszelkie podrażnienia żołądka oraz jelit;

  • Zawierają dużą ilość witamin z grupy B, które świetnie wpływają na wygląd i kondycję skóry, włosów oraz paznokci;

  • Zawierają kwercetynę - silny przeciwutleniacz, który korzystnie wpływa na układ krążenia, poprawiając krążenie krwi oraz pracę serca. Kwercetyna wykazuje także silne działanie przeciwmiażdżycowe;

  • W swoim składzie posiadają duże ilości potasu, który wzmacnia nasze serce;

  • Zawierają drogocenny bor, który pozytywnie wpływa na kości;

  • Wspomagają układ odpornościowy, dzięki zawartości witaminy C;

  • Obniżają poziom złego cholesterolu;

  • Neutralizują substancje toksyczne oraz wolne rodniki poprzez obecność polifenoli;

  • Zawierają bioaktywne substancje, które zapobiegają rozwojowi chorób przewlekłych;

  • Są jednym z najcenniejszych składników naszej diety, ponieważ zapobiegają chorobom nowotworowym.

Suszone jabłka, które zawierają w swoim składzie tyle dobroczynnych dla naszego zdrowia wartości odżywczych, są świetną przekąską, ale także dodatkiem do rozmaitych potraw - deserów, ciast, kompotów, herbat, ale także sosów i mięs. A jak je przygotować?

Jabłka możemy suszyć w piekarniku, na ciepłym kaloryferze lub za pomocą suszarki do grzybów i owoców. Ja zawsze wybieram ten ostatni i śmiało mogę powiedzieć, że ten sposób przygotowania sprawia, że jabłka świetnie smakują - są chrupkie, idealnie kruche, ale nie twarde.


SUSZENIE JABŁEK (KROK PO KROKU)


KROK 1. Przygotowanie zaczynamy od dokładnego umycia jabłek. Następnie przekrawamy je na pół i usuwamy gniazda nasienne.
* Jabłek nie obieramy ze skórki, gdyż zawiera ona cenne dla naszego zdrowia pektyny i witaminy.
KROK 2. Jabłka kroimy na pół-krążki. Ich grubość wybieramy wedle upodobań. Ja kroję troszkę grubsze plastry, a jeśli zdecydujemy się na taką grubość, musimy wydłużyć czas ich suszenia.
KROK 3. Pokrojone jabłka układamy w koszach suszarki. Plasterki możemy posypać ulubionymi przyprawami np. cynamonem lub ostrą papryką. Na koniec musimy uzbroić się w cierpliwość...
Gdy minie kilka godzin, możemy zacząć chrupanie :)
Suszone jabłka przechowujemy w chłodnym miejscu, w słoju, papierowej torbie lub metalowej puszce.

Życzę smacznego chrupania, które tylko wyjdzie nam na zdrowie! :D

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz