28 października 2015

Dlaczego warto jeść kalafior?

Kalafior to gatunek jednorocznej kapusty warzywnej, inaczej zwanej cypryjską. Jego dojrzała postać wyróżnia się zwartymi pędami kwiatowymi, które przypominają małe różyczki. Ta charakterystyczna roślina pojawiła się w naszym kraju w XVI wieku i już od tamtej pory jest częstym i lubianym gościem na polskich stołach.

Kalafior oprócz walorów smakowych, odznacza się także mnóstwem wartości odżywczych, mających dobroczynny wpływ na nasz organizm, co jeszcze bardziej powinno skłonić nas do wprowadzenia go do codziennej diety. Jakie to wartości i jakie niosą za sobą właściwości?

źródło: Pixabay.com
Ta niepozorna, najczęściej o kremowej barwie kapusta warzywna, odznacza się bogactwem składników odżywczych, a są to:
  • Witaminy, dbające o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, ale i całego organizmu, podnoszące odporność oraz regulujące podstawowe procesy zachodzące w naszym ciele. Kalafior jest bogaty w witaminy tj. C (jedna szklanka ugotowanego kalafiora zaspokaja 100 % jej dziennego zapotrzebowania), K, A i witaminy z grupy B;
  • Składniki mineralne, zapewniające nam dobre zdrowie oraz piękną cerę, włosy i paznokcie. Bogactwo tych składników jest ogromne, bo w kalafiorze znajdziemy zarówno magnez, potas, żelazo, fosfor, a także sód, wapń, mangan i cynk;
  • Sulforan czyli substancja mająca działanie przeciwnowotworowe, zapobiegające rozrostowi już istniejących komórek rakowych, chroniąca przez przerzutami, obniżająca ciśnienie, a także mająca zdolność łagodzenia objawów autyzmu;
  • Błonnik, który dba o prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, przyspiesza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom;
  • Glucoraphanin – związek, który działa ochronnie na błony śluzowe żołądka, zwalcza bakterie Helicobacter pylori oraz mający działanie przeciwnowotworowe, a także zapobiegające wrzodom żołądka i dwunastnicy.

     Dodatkowo kalafior jest niskokaloryczny (w 100 g znajdziemy tylko 21 kcal), ale także niezwykle sycący i pożywny, przez co powinny sięgać po niego osoby będące na diecie. Niestety warzywo ma właściwości wzdymające, ale świetnie można zapobiec niechcianym reakcjom żołądkowym, łącząc go z przyprawami tj. rozmaryn, koperek, tymianek, imbir, kminek lub czosnek.



     A co możemy z niego przygotować? Moją pierwszą propozycją jest to, co uwielbiam najbardziej - kalafior z bułeczką, podawany z młodymi ziemniaczkami i koperkiem oraz maślanką. Danie jest proste i szybkie w wykonaniu, ale bardzo zdrowe, pożywne i jakie smaczne. Mała tradycja polskiej kuchni, która najbardziej przypomina mi smaki dzieciństwa :)

Propozycja na kalafior gotowany w wodzie i mleku, które nada mu niesamowitego smaku i delikatności :) Danie możemy przygotować także w sposób tradycyjny, gotując kalafior w wodzie. Proponuję jednak spróbować następującego zestawienia:

Potrzebne składniki

- 1 główka kalafiora
- 0,5 litra mleka
- 0,5 litra wody
- 1 łyżka cukru (zwykłego lub brzozowego)
- sól do smaku
   
DODATKI:
- masło
- bułka tarta (u mnie bezglutenowa)

Przygotowanie

W garnku zagotowujemy wodę z mlekiem w równych proporcjach (pół na pół) z dodatkiem 1 łyżki cukru. Gdy zawartość zacznie wrzeć, dodajemy do niej około 1 łyżkę soli. 

Kalafior dzielimy na różyczki i wrzucamy je do gotującej się wody oraz mleka i gotujemy do miękkości przez około 20 minut.

Ugotowany kalafior podajemy z podsmażoną na masełku bułką tartą oraz młodymi ziemniaczkami z koperkiem. Całość dopieści szklanka maślanki, kefiru bądź kwaśnego mleka.

Życzę smacznego! :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz