26 września 2015

Tuńczyk – najcenniejsza z ryb

Tuńczyk to jedna z największych, szybko pływających i drapieżnych ryb morskich z rzędu okoniowatych i rodziny makrelowatych. Ryba ta występuje głównie w Oceanie Atlantyckim i Spokojnym, a także wodach morza Śródziemnego. Może osiągać wagę nawet 700 kg i długość 4 metrów.
Mięso tej ryby jest jednym z najbardziej cenionych na świecie za swój niepowtarzalny, charakterystyczny smak. Jest także jedną z najdroższych ryb. W Japonii 1 kilogram tuńczyka osiąga cenę 360 dolarów, a najbardziej cenione są te dorodne i największe sztuki, których cena za kilogram może przekroczyć nawet 500 dolarów.

A jakie składniki odżywcze kryje w sobie mięso tuńczyka? Tych najcenniejszych jest sporo, a są to:
  • Kwasy omega 3, które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, stanowią budulec komórkowy, poprawiają wzrok, pamięć i koncentrację oraz pozwalają na zachowanie pięknej skóry, włosów i paznokci;

  • Kwasy omega 6, obniżające poziom złego cholesterolu, podnoszące odporność organizmu oraz regulujące pracę wątroby i nerek;

  • Witamina D, która zapewnia mocne kości i zęby oraz właściwe funkcjonowanie układu krwionośnego;

  • Witamina A, która świetnie wpływa na kondycję i wygląd naszej skóry, ujędrnia ją i nadaje piękny koloryt. Witamina A zapewnia nam także dobry wzrok, mocne paznokcie, zwalcza wolne rodniki i zapobiega zakażeniom;

  • Witaminy z grupy B, odpowiedzialne za właściwe przemiany tłuszczów, węglowodanów i białek oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego;

  • Witamina PP, która obniża poziom złego cholesterolu i zapobiega chorobom układu krążenia;

  • Wapń, który wzmacnia nasze zęby, kości, mięśnie oraz układ krwionośny, a także zapobiega osteoporozie.

Po za tym mięso tuńczyka jest niezwykle smaczne i zawiera tylko 103 kcal w 100 g.

CZY TUŃCZYK ZAWIERA RTĘĆ?
Wiele razy słyszeliśmy, że tuńczyk jest niezdrowy, gdyż zawiera rtęć. Czy jest to prawda? Otóż, tak. Tuńczyk jest dużą rybą i jak każda tego typu, ma tendencję do gromadzenia metali ciężkich. Dlatego mimo cudownych właściwości zdrowotnych, powinniśmy ograniczyć jego spożywanie. Jednakże, zjedzona od czasu do czasu porcja tej smacznej ryby, nie wyrządzi żadnych szkód w naszym organizmie. Pamiętajmy jednak, że najlepiej wybierać świeżego tuńczyka, a nie tego z puszki.
A jak przygotować świeżego tuńczyka? Oto propozycja na smaczne połączenie tuńczyka w pikantnej oprawie z delikatnym, słodko - kwaśnym sosem z owoców kiwi. Całość dopełniają brokuły posypane wędzonym serem owczym. Danie jest zdrowe i pożywne oraz pozwala na pobudzenie wszystkich kubków smakowych :)
Stek z tuńczyka z sosem z kiwi


 SKŁADNIKI NA 2 PORCJE
- steki ze świeżego tuńczyka
- oliwa z oliwek
- papryczka chili (płatki)
- pieprz syczuański
- sól morska
SOS Z KIWI:
- 2 owoce kiwi
- 1 łyżka kremowego jogurtu naturalnego
- 1 płaska łyżeczka cukru brzozowego (ksylitolu)
- szczypta soli
DODATKI:
- brokuł
- wędzony ser owczy
- sól i cukier brzozowy (do gotowania)

PRZYGOTOWANIE
1. Steki z tuńczyka nacieramy oliwą z oliwek, oprószamy solą morską, płatkami chili i pieprzem syczuańskim.
Tak zamarynowane ryby odstawiamy na około 25 - 30 minut.
2. W międzyczasie przygotowujemy sos z kiwi.
Owoce obieramy ze skórki, kroimy na mniejsze kawałki, przekładamy do naczynia, dodajemy jogurt naturalny, ksylitol i szczyptę soli. Wszystko miksujemy na jednolitą oraz gładką masę. Sos schładzamy delikatnie w lodówce.
3. Brokuł dzielimy na różyczki i gotujemy al dente z osolonej oraz delikatnie posłodzonej wodzie.
Steki z tuńczyka smażymy na dobrze rozgrzanej patelni teflonowej około 1,5 minuty z każdej strony lub podpiekamy je z obu stron na grillu elektrycznym.
Usmażone steki wykładamy na talerze i podajemy z sosem z kiwi oraz brokułami posypanymi startym serem owczym.
Życzę smacznego i zdrowego odkrywania tuńczyka!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz